Czy ktoś mógłby zweryfikować czy mam oryginalny silnik przy motorze Mińsk M1A? Numer na tabliczce znamionowej zgadza się z tym na silniku, ale nie pasuje rozstaw otworów montażowych. Różnica pomiędzy mocowaniem w ramie a otworami przy silniku to 1,5cm (jak poniżej na zdjęciu). Czy wiecie jaki może być rok produkcji tego motocykla?
[ Dodano: Sro 10 Sty, 2024 ]
Napisałem do kilku osób, oferujących na sprzedaż silniki lub ramy do M1A. Napisałem też do osoby, która akurat sprzedaje na aukcji kompletny motor. Wszyscy odpowiedzieli, że u nich otwory montażowe z tyłu ramy albo też w silniku, mają rozstaw 8,5cm. To z czego pochodzi mój silnik?
Napisałem już do kilku osób, odnośnie porównania mojego silnika z DKW. Czekam na odpowiedź.
Motocykl pochodzi z okolic Rzeszowa. A skąd na niego pomysł? W swoim czasie byłem kilka razy na delegacji na Białorusi. Tam widziałem go po raz pierwszy. Myślałem nawet o sprowadzeniu go na własną rękę. Tym bardziej, że tam wyceniano podobne na 50 do 100 $. Urale, Dnieprwy również były w śmiesznych pieniądzach. Na ziemie sprowadziły mnie procedury i to czekanie na granicy. Z głupimi narzędziami do pracy, stałem tam prawie 8g. Nie wyobrażam sobie przejazdu z motocyklem. W 2022 miałem jechać na długą delegację na Ukrainę i myślałem, że wtedy coś przywiozę. Stamtąd było by łatwiej. Wtedy niestety wybuchła wojna. Taka to historia.
Może gdybyś odsłonił dekiel sprzęgła to łatwiej byłoby skojarzyć wersję silnika. Dość charakterystyczne wydają się odlewy karterów, które mają taką wąską poprzeczną linię formy.
Ja w ogóle odnoszę wrażenie na zdjęciu, które pokazałeś, że w karterze jest standardowy otwór na śrubę łączącą silnik z ramą Mniej więcej w miejscu gdzie zaznaczyłeś czerwoną kreską koniec karteru, to jak kojarzę w tym typie oryginalnie przychodzi śruba do skręcenia połówek silnika ze sobą. Wyjmij silnik z ramy i pokaż dokładniej to miejsce, bo może tam coś komuś kiedyś pękło i coś jest na sztukę polepione.
Szefie, a czy wojna przeszkadza wyjazdom na zachodnią Ukrainę?
To jest bardzo idywidualna sprawa i pewnie zależy od ryzyka, jakie każdy może w życiu ponieść. Może na chwilę można tam wpaść. Moje delegacje trwają akurat miesiącami.
[ Dodano: Czw 11 Sty, 2024 ]
KM napisał/a:
Może gdybyś odsłonił dekiel sprzęgła to łatwiej byłoby skojarzyć wersję silnika. Dość charakterystyczne wydają się odlewy karterów, które mają taką wąską poprzeczną linię formy.
Ja w ogóle odnoszę wrażenie na zdjęciu, które pokazałeś, że w karterze jest standardowy otwór na śrubę łączącą silnik z ramą Mniej więcej w miejscu gdzie zaznaczyłeś czerwoną kreską koniec karteru, to jak kojarzę w tym typie oryginalnie przychodzi śruba do skręcenia połówek silnika ze sobą. Wyjmij silnik z ramy i pokaż dokładniej to miejsce, bo może tam coś komuś kiedyś pękło i coś jest na sztukę polepione.
Odsłoniłem i nic tam niestety nie ma:
Otwory mocowania silnika do ramy zaznaczyłem na czerowno:
Ale nie wiem jak mogłem tego nie zauważyć wcześniej. Pokrywa od strony łańcucha, nie pasuje do silnika:
Pokrywa od strony sprzęgła ma owalny kształt, ta od łańcucha raczej okrągły:
Zmierzyłem rozstaw otworów w blokach mojego zapasowego silnika M1A. Mierzyłem suwmiarką - wyszło dokładnie 83mm.
Jonek_M napisał/a:
Czy ktoś mógłby zweryfikować czy mam oryginalny silnik przy motorze Mińsk M1A?
Wystarczy dokładnie obejrzeć okolice pola numerowego. Kartery mają odlany typ motocykla (M1A) oraz inicjały producenta (MMВЗ)
Jonek_M napisał/a:
Czy wiecie jaki może być rok produkcji tego motocykla?
Dwie ostatnie cyfry (po myślniku) oznaczają rok produkcji. Mój silnik wyprodukowano w 1955 roku.
Taki system numeracji stosowano tylko w M1A z Mińska i Moskwy. Zarówno K-125 jak i motocykle niemieckie (DKW RT i MZ RT) miały zupełnie inne systemy ewidencyjne. Po tym najłatwiej określić zarówno oryginalność, jak i wiek Twojego silnika a więc także całego pojazdu (w przypadku zgodności numerów z ramą).
Może to od Dykty, zapytaj na forum DKW. A tak poza tym skąd pomysł na takiego Mińska? Gdzie go trafiłeś?
W międzyczasie dostałem odpowiedź odnośnie silnika do DKW RT 125. Tam rozstaw otworów jest taki jak u mnie w ramie: 8,5cm. Dla przypomnienia mój silnik ma rozstaw 7cm.
Dwie ostatnie cyfry (po myślniku) oznaczają rok produkcji. Mój silnik wyprodukowano w 1955 roku.
Numer silnika:
Poniżej tabliczka znamionowa na ramie. Coś było kombinowane z tym silnikiem to na pewno. W drugiej linii na tabliczce pojawiają się po myślniku liczby: "51". Czyżby to by to rok produkcji motocykla?
[ Dodano: Czw 11 Sty, 2024 ]
KM napisał/a:
Miałem na myśli, abyś po zdjęciu dekla sfotografował samo sprzęgło
Może dzisiaj uda mi się zwymiarować, a póki co zdjęcie sprzęgła:
To jest sygnatura zakładów z Mińska (przejrzyj znajdujące się na forum tematy dotyczące motocykla M1A jest tam bardzo dużo informacji których szukasz! - miłej lektury ). Twój silnik wygląda więc na jednostkę z motocykla M1A, a dekiel prądnicy jest z wersji rozwojowej M-103 (lub M1M ale tu mam wątpliwości a znawcą nie jestem), stąd różnica wymiarów którą podałeś (dla mnie jednak mocno zadziwiające, że tak przesunięto wał, spodziewałem się tylko zaokrąglenia kształtów).
Mam nadzieję, że coś pomogłem, bo generalnie chcę subtelnie nakierować Cię na ścieżkę motocyklowego Sherlocka, czy jak mu tam było...
Twój silnik wygląda więc na jednostkę z motocykla M1A
Mimo tych rozbieżności z wymiarami i rozstawem otworów?
Cytat:
Mam nadzieję, że coś pomogłem, bo generalnie chcę subtelnie nakierować Cię na ścieżkę motocyklowego Sherlocka, czy jak mu tam było...
Czuję się jak w szkole, bo odnoszę wrażenie, że nauczyciel już zna "wynik działania" a ja jeszcze błądzę gdzieś w lesie
KM napisał/a:
Będziesz kompletował motocykl?
Jak mnie z nim żona z domu nie wyrzuci to tak Jakieś ogólne rozeznanie już zrobiłem. Wcześniej muszę jeszcze skończyć inny rozgrzebany temat. Tylko ten silnik na razie mnie męczy.
Mimo tych rozbieżności z wymiarami i rozstawem otworów?
Na fotce, na której kolorowymi kreskami je zaznaczyłeś, pokazujesz (o ile dobrze rozumiem), że rozstaw otworów w ramie (żółta kreska) wynosi 85mm a w silniku 70. Tymczasem czerwona kreska pokazuje odległość między górnym otworem mocującym do ramy a gniazdem śruby skręcającej połówki karterów, znajdującym się właśnie około 15mm nad dolnym otworem mocującym.
Jonek_M napisał/a:
Poniżej tabliczka znamionowa na ramie. Coś było kombinowane z tym silnikiem to na pewno. W drugiej linii na tabliczce pojawiają się po myślniku liczby: "51". Czyżby to by to rok produkcji motocykla?
Rok produkcji określa druga linia - cyfra 6. Trzy pierwsze (195) były malowane jako niezmienne. Czyli masz rok produkcji: 1956. Potwierdza to również numer silnika. Raczej niemożliwe, żeby silnik z 55 roku montowano w motocyklu wyprodukowanym w roku 1951...
Cóż więc oznacza ów tajemniczy numer? Otóż jest to sygnatura normy ГОСТ, w oparciu o którą produkowano motocykl M1A. Liczba 51 w niej zawarta oznacza rok, w którym ta norma zaczęła obowiązywać. Ot ciekawostka... Tylko na tabliczkach z Mińska (i to nie wszystkich, np. mój M1A tego nie ma) widywałem wybite trzy długie numery.
Na koniec słowo o logotypie na Twoim silniku. ММЗ, czyli Минский моторный завод to Mińska Fabryka Silników. Czyli wszystko pasuje.
Zmierzyłem to przed chwilą jeszcze raz. Włożyłem też silnik ponownie do ramy. Wszystko pasuje. Przepraszam wszystkich za zamieszanie. Jest mi strasznie głupio. Tak jak napisał:
KM napisał/a:
Ja w ogóle odnoszę wrażenie na zdjęciu, które pokazałeś, że w karterze jest standardowy otwór na śrubę łączącą silnik z ramą Mniej więcej w miejscu gdzie zaznaczyłeś czerwoną kreską koniec karteru, to jak kojarzę w tym typie oryginalnie przychodzi śruba do skręcenia połówek silnika ze sobą.
Taka podpowiedź była a ja ciągle swoje. Nie mam nic na wytłumaczenie swojej głupoty. Te moje wywody, że coś jest nie tak okryły mnie hańbą. Czy możemy o tym zapomnieć i zacząć od nowa?
Nie mam nic na wytłumaczenie swojej głupoty. Te moje wywody, że coś jest nie tak okryły mnie hańbą.
Eee tam, może trochę pompatycznie ale: rzeczą mądrych jest błądzić, rzeczą głupców tkwić w błędzie. Dobrze, że Fragu zamieścił tak czytelne zdjęcie, bo już się tam chciałem wybrać do Dobrodzienia na pomiary
Jonek_M napisał/a:
Czy możemy o tym zapomnieć i zacząć od nowa?
Proponuję kontynuować zaczęty wątek i...pokaż prądnicę Aha, jeśli będziesz szukał dekla to powinien też pasować od K55, ale nie wiem czy się nie różnią jakimiś szczegółami.
Jonek_M napisał/a:
Czuję się jak w szkole, bo odnoszę wrażenie, że nauczyciel już zna "wynik działania" a ja jeszcze błądzę gdzieś w lesie
Tego się tutaj na forum nauczyłem, podpatrując starszych kolegów, zwłaszcza tych konserwatywnych, którzy pieczołowicie szukali "śrubki o odpowiednim kształcie z sygnaturą". Myślę, że to wbrew różnym dyskusjom, bardzo istotna rola jaką ta społeczność odgrywa w kwestii utrzymania oryginalnej materii zabytkowych motocykli. Chcąc nie chcąc przesiąkniesz tym duchem. A dzisiejszy, niewyobrażalnie rozbudowany Internet pozwala wyłapać wiele istotnych szczegółów nie ruszając się z domu, analizując zdjęcia i dostępną literaturę (odwiedź stronę kolyaska-biblioteka). Bardzo dużo wyczytasz z istniejących już tutaj wątków.
Tego się tutaj na forum nauczyłem, podpatrując starszych kolegów, zwłaszcza tych konserwatywnych, którzy pieczołowicie szukali "śrubki o odpowiednim kształcie z sygnaturą". Myślę, że to wbrew różnym dyskusjom, bardzo istotna rola jaką ta społeczność odgrywa w kwestii utrzymania oryginalnej materii zabytkowych motocykli. Chcąc nie chcąc przesiąkniesz tym duchem. A dzisiejszy, niewyobrażalnie rozbudowany Internet pozwala wyłapać wiele istotnych szczegółów nie ruszając się z domu, analizując zdjęcia i dostępną literaturę (odwiedź stronę kolyaska-biblioteka). Bardzo dużo wyczytasz z istniejących już tutaj wątków.
Ilość wiedzy i matriałów na forum jest niesamowita. Jedynie co mi przeszkadza, to że w postach dodawane są linki do zdjęć z zewnętrznych źródeł. I tak z tematów rozmów wiem, że tu jest rozwiązanie moich problemów, ale brakuje mi jeszcze do tego zdjęcia.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach