Dałeś przedział rocznikowy od 1945roku. Nie myślałeś o BSA m20 czy M21 w oryginale lub mocno spatynowanym nadwoziu? Często można upolować takie egzemplarze za relatywnie niewielkie pieniądze.
_________________ "..wolność i przestrzeń niczym nieograniczona.."
Motocykl: Iż-49
Posty: 397 Skąd: Rzeszów i okolice
Wysłany: Czw 17 Cze, 2021
Bardzo fajny artykuł o silnikach AMC, z wykresami momentów obrotowych, średnich prędkości tłoków i komentarzem, rzuciłem tylko okiem bo muszę iść do pracy wrzucam bo ciekawe a trudno będzie odkopać.
http://archives.jampot.dk...e_Mechanics.pdf
Z jednej strony ciekawy, z drugiej potwierdza moje wnioski nabyte przez 15 lat grzebania i jezdzenia na tych motocyklach, ze wszystkie sa podobne do siebie. AMC z sobie wiadomych powodow nigdy nie publikowalo danych technicznych swoich motocykli i nie dawalo motocykli dziennikarzom do oceny - co w mojej skromnej opini przyczynilo sie do szybszego upadku firmy AMC ( w porownaniu z reszta ) przez brak prasowej reklamy.
Norton, ktory byl jedyna marka pozostala z tego konglomeratu stosowal ( w innych rekach ) calkowicie inna polityke szerokiej reklamy prasowej i dal rade wytrzymac nastepne 10 lat i dociagnac do 77r w ramach koncernu NVT.
Mozna powiedzic ze motocykle AMC wczesniej dorobily sie ramy z prawidlowym zawieszeniem przodu i tylu niz reszta, mialy ciekawszy i potencjalnie lepszy 2 cylindrowy silnik i skrzynie biegow w 60r, ale od tego roku praktycznie nie rozwijaly tej konstrukcji na rzecz przejetego z Nortona silnika Berta Hopwood ktory konstrukcyjnie byl krokiem w tyl w porownaniu z ich wlasnym silnikiem. Dla mnie bunch of morons rzadzila ta kompania, na co skarzyl sie sam Bert Hoppwood w swojej ksiazce.
Motocykl: Iż-49
Posty: 397 Skąd: Rzeszów i okolice
Wysłany: Pią 18 Cze, 2021
Cytat:
AMC z sobie wiadomych powodow nigdy nie publikowalo danych technicznych swoich motocykli i nie dawalo motocykli dziennikarzom do oceny
Legendy są takie że kiedyś jakiś dziennikarz napisał średnio entuzjastyczną recenzję z jazdy ich motocyklem na co oni się śmiertelnie i dożywotnio obrazili
Cytat:
Iż jest za nowoczesny bo ma monoblok, prawdziwe angliki muszą mieć każdą część osobno.
No te oddzielne skrzynie fajnie wygladają ale to się zaczynało mścić, znacznie trudniej walczyć z wibracjami przenoszonymi z silnika na ramę jak te dwie rzeczy są oddzielnie, nie mówiąc o kosztach, problemami w uszczelnieniem sprzęgła itp.
Commando do 77r mial skrzynie oddzielna, a caly zespol napedowy oddzielny od ramy motocykla i jakos dzialal, w dodatku bez duzych wibracji.
A te fochy AMC na dziennikarzy to naprawde glupota, przeciez zawsze dawalo sie dziennikarzowi motocykl, fundowalo obiad i bylo dobrze, nie? Niewielki wydatek za jedyna mozliwa wowczas reklame produktu. Co do slabej kondycji umyslowej szefow AMC to B.H. w swojej ksiazce opisuje jak bedac szefem Nortona przywiozl czlowieka majacego zbudowac siec dealerska w Stanach na spotkanie z dyrekcja AMC do Plumstead i pocalowali klamke. To dobrze pokazuje mentalnosc tych ludzi.
Moj australiski znajomy Mark przerabia motocykle BSA na wal 90 / 270 stopni, czasem powieksza pojemnosc a czasem nie i dopracowuje glowice ( wieksze zawory, ksztalt kanalow ssacych, wieksze gazniki ).
To jedna ze starszych kreacji:
Ostatnio pracuje nad wyciagnieciem maksymalnej mocy z fabrycznego silnika bez zwiekszania pojemnosci, wiekszych zaworow itd, samo dopracowanie kanalow i inne, troche wieksze gazniki i czerwony Firebird jest tego efektem.
No ciekawe. Są jakieś zdjęcia jak on to w środku przerabia ? Wał korbowy, wałek rozrządu ?
Imo układ 270 to kompromis między kolejnością zapłonów a wyważeniem (360 ma "najlepszą" kolejność zapłonów ale najgorsze wyważenie a 180 ma najlepsze wyważenie ale kolejność słabą). Ogólnie obydwa układy (180 i 360) maja swoje wady i zalety. Ja wole 180.
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Sa watki na naszym britbikes forum gdzie to wszystko opisywal, ale po angielsku oczywiscie. Na poczatku korzystal z walow korbowych Nortona, ktore sa skrecane i mozna czopy przestawic po prostu na kole zamachowym, ostatnio korzysta chyba z walow BSA rozcinanych i spawanych u nas w Toronto:
Te waly sa sprzedawane z pasujacym walkiem rozrzadu i ukladem zaplonowym. Kosztuje to oczywiscie kupe pieniedzy, ale sa ludzie ktorzy sie w to bawia. Chodzi oczywiscie o zmniejszenie skali wibracji silnikow BSA ( glownie ) jako ze one z powodu krotszego skoku i wyzszych obrotow potrafia byc rzeczywiscie meczace w dluzszych jazdach. Przy okazji produkuje sie do tych silnikow cylindry duralowe kryte nikasilem z pojemnoscia 750 ccm i 5 biegowe skrzynie, pofdobne do tych jakie robil fabrycznie Triumph, czyli wstawiony jest bieg miedzy 2 a 3 oryginalnej skrzyni 4 biegowej co zdecydowanie ulatwia jazde w miescie i gorzystym terenie.
Tak sobie czytam to i takie wykonywanie wałów troche szokuje. Że to pocięte, pospawane i działa i nie pęknie. Btw skojarzyło mi sie z zaspawanymi fabrycznie czopami w jupiterze, które kiedyś odkryłem a w które nikt nie chciał wierzyć. Jak to jednostka może mieć racje przeciw "całemu światu". Jak Kopernik
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Sa ulepszane cieplnie by zabezpieczyc spawy przed pekaniem ale przyznam ze nie drazylem tematu bo moje fundusze "zabawkowe" nie obejmuja tak powaznych wydatkow.
Też tak tam pisze, że po spawaniu są wyżarzane odprężająco. Być może przed spawanie są wstępnie podgrzewane też. Ja bym jednak wolał taki wał wykonany od zera jako nie spawany.
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach