Panowie, bardzo ciekawa dyskusja. Chciałem jednak zauważyć, że trochę rozjechaliście mi temat. Moderatora proszę o usunięcie tych kilku ostatnich wypowiedzi i założenie nowego, ciekawego zresztą tematu.
tomboj napisał/a:
Jak zablokować obracanie się wału podczas odkręcania?
Jeśli silnik jest w ramie to ja robiłem to tak
- wrzucałem 1 bieg
- wciskałem h-lec tylnego koła (może pomóc druga osoba)
- wkładałem kawałek deski pomiędzy koło zębate a łańcuch
Łatwo nie było ale zawsze się udawało.
Bardziej cywilizowani mechanicy zamiast kawałka drewna stosują klin z tworzywa np. poliamidu. Taki "klin" ma kształt schodkowy aby ładnie się blokował pomiędzy zębatką a łańcuchem. Najlepiej jest unieruchamiać zębatkę zdawczą, kosz sprzęgłowy można uszkodzić podczas takiej operacji. Klucz udarowy dopełnia sprawy, a nierzadko wystarcza same jego użycie. W moim angolu jest prawoskrętny gwint, ale nie wiem jak będzie u ciebie.
Jak zablokować obracanie się wału podczas odkręcania
Ja zawsze korzystam ze sznurka, tj czysty sznurek średnicy mniej więcej palca wskazującego (taki by wlazł przez otwór świecy, tłok ustawiam trochę przed górnym punktem, wpycham sznurka ile się da przez otwór świecy do głowicy i dokręcam. Metoda czysta, bezinwazyjna i chyba najbardziej bezpieczna. Nie wymusza także zbędnego rozbierania części motocykla.
Należy tylko pamiętać by wczesnej ustawić posuw wału w odpowiednia strunę - przeciwnie do odkręcania i tłok ma zasłaniać kanały coby nie ucięło sznurka.
_________________ [MZ ES 250/2] [IWL BERLIN] [NSU 201 ZDB] [MZ ES 250/1] + inne
Moim zdaniem nie o ile moment obrotowy dokręcania takiej nakrętki sprzęgła/wału, nie będzie większy niż max moment obrotowy danego silnika. Oczywiście licząc na wale silnika, bo jeżeli np sprzęgło ma 2 x tyle zębów do zebatka wału to można stosować moment 2 x większy. Przy czym ja wtykam kawałek drewna między zębatkę a łąńcuch bo się na obliczeniach nie znam.
Nie chcę się wymądrzać bo na motocyklach się nie znam ale zawsze byłem dość dobry z fizyki (tej zwykłej - nie relatywistycznej) i do tej metody ze sznurkiem miałbym jednak zastrzeżenia. Chodzi mi o to że kiedy układ korbowód i ramię tłoka są bliskie górnego punktu to siła działająca na tłok do góry przy dość dużym momencie obrotowym będzie potworna a wyrażając się bardziej fizycznie przy zbliżaniu się do punktu najwyższego dąży do nieskończoności i przeniesienie jej na pokrywę/głowicę z jednej strony a na wał korbowy z drugiej może spowodować uszkodzenie jednego lub drugiego.
_________________ ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
Korbowód nie zegnie sie lecz w skrajnym przypadku rolki mogą odgnieść się na bieżni. Można tak dokręcać "z wyczuciem" jednak tłok musi być mniej więcej w połowie swojej drogi.
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Ależ nam się forum "very British" zrobiło ( I bardzo dobrze - bardzo fajny wątek )
By jednak nie zatracić jego IŻowej tożsamości, proponuję by popołudniową herbatę (bo to chyba zmierza w tym kierunku ) pić wyłącznie z wysokoprocentowymi, wschodnioeuropejskimi dodatkami ( i bynajmniej nie mam na myśli tłustego mleka od naszych swojskich krów )
_________________ BMW R35, Simson 425 S, MZ BK 350, DKW NZ 350.
rolki mogą odgnieść się na bieżni. Można tak dokręcać "z wyczuciem" jednak tłok musi być mniej więcej w połowie swojej drogi.
Bzdura. Jedynym dopuszczalnym położeniem wału do jego zblokowania za pomocą korbowodu jest jego położenie jak najbliższe DMP. Wówczas unieruchamiamy korbowód poprzez specjalny trzpień przechodzący przez tulejkę główki i podparty równo na bloku silnika. Jednak i w tym przypadku istnieje ryzyko uszkodzenia tulejki główki korbowodu przy przekroczeniu umiaru.
nawet mi sie nie chce pisać, że to bzdura, ale napisze
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach