IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
M1A Mińsk
Autor Wiadomość
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3325
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Sro 23 Sty, 2008   M1A Mińsk

Dziwny jest ten świat. Namierzyłem wczoraj kolejnego ruskiego pierdzipęda, a że mam w moim K125 parę braków, zainteresowałem się tematem. Motorek podobny do mojego, w częściach, był telefon do własciciela. Gadało się nam dobrze, na tyle dobrze, że dziś przywiozłem złomka do domu. Nie stał daleko, do Lubina mam tylko 50km. O cenie nie będę mówił wiele, wspomnę tylko, że niektórzy za tyle kupują sobie na Allegro szkło lampy przedniej do SHL.

blachy super, zapodkładowane, kompletne. Wydech super, gotowy do założenia.


Silnik rozłożony, w kartonie, ale wygląda na bardzo dobry stan. Gaźnik jak nowy, licznik przesmarowany, osprzęt na oko kompletny.

Trochę gratów, które przytargałem do domu celem przejrzenia. Na razie nie stwierdziłem braków czy nieoryginału.


A tu klejnoty, które Iżowcom Czterdziestym Dziewiątym też by się bardzo spodobały.


Mam jeden problem - właściwie nie wiem, co kupiłem. Motocykl ma ramę taką, jak w moim K125, ale są spore różnice. Skórzane (właściwie dermowe) siodło, stacyjka w lampie, brak puchy prądów, napis MINSK na baku, inne mocowanie przedniego błotnika, inny osprzęt kierownicy.

Mój Mińsk wygląda tak jak ten:


Moje pytania:
- jak nazywał się ten typ motocykla?
- jak rozwiązany był w nim prąd? Iskrownik?
- czy ktoś ma może schemat instalacji do tego motocykla (niebateryjny zapłon)?

Proszę o wszystko, co może mi tu pomóc. Najlepiej instrukcję lub katalog części. Fotki oczywiście także są mocno wskazane.

Instrukcję do K125M i M1A mam, szukam dokładnie do takiego Mińska.
 
 
panz


Motocykl: NSU
Posty: 580
Skąd: Oliva
Wysłany: Sro 23 Sty, 2008   

Gratuluję zakupu. Widzę, że choroba (motocyklowa) przybiera zaawansowane stadium :)
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3325
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Sro 23 Sty, 2008   

No właśnie. Plan remontowy na parę lat w przód, a czasu starcza tylko na zakupy... :)
 
 
panz


Motocykl: NSU
Posty: 580
Skąd: Oliva
Wysłany: Sro 23 Sty, 2008   

Będziesz miał zajęcie na emeryturze :) aby miejsca w garażu starczyło. Może coś tutaj znajdziesz?

http://www.streamfoto.ru/users/rus/1403/
http://foto.inbox.lv/izh350/M1A-MINSK

Tak wygląda silnik?

 
 
edig


Posty: 149
Skąd: Rudy
Wysłany: Sro 23 Sty, 2008   

no gratuluję zakupu

ale jak tak dalej pójdzie to będziesz musiał sobie jakiś duuuży garaż

wybudować....

ładny sprzęcik i oby było ich więcej
 
 
 
Wafelek


Posty: 165
Skąd: Stargard Szczeciński
Wysłany: Sro 23 Sty, 2008   

Oj widzę Mcfrag, że stajnia się powiększa. Mimo iż maszynka nie jest złożona czas dopisać kolejna markę do stopki. Nie zapomnij.
 
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3325
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Sro 23 Sty, 2008   

Panz napisał/a:
Tak wygląda silnik?

No właśnie nie tak. Wygląda jak silnik K125, ma prądnicę G35, czyli typową i najwyrażniej aku jest potrzebny. Znalazłem też w kartonach blachę, która wygląda na podstawę akumulatora, inną niż ta w K125.

Podejrzewam, że instalacja będzie podobna do M1A, czyli stacyjka w lampie i pucha, która zawiera tylko regler. Tylko skąd ja taką wezmę?
 
 
Tony


Motocykl: Iż-350
Posty: 44
Skąd: Estonia Tallinn
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

mcfrag, your motorcycle is not made in Minsk, but in Kovrov.

Little note about old russian 125 cc bikes. After the war somewhere around 1946/7 (I have to check it from books to be 100% sure) the production of 125cc motorcycles was started in TWO different factories in Russia. Moscow factory begun production of M1A"Moskva" and Kovrov factory started to make K-125.Both of those bikes looked similar,but both had quite a lot of differences(electrics,lights,toolboxes etc).

In the end of 40`s the production of motorcycles in Moscow factory was stopped and all the equipment was removed to Minsk factory in Belorus.

The M1A bikes made now in Minsk factory had those fuel tanks with "Minsk" writing stamped on their sides. M1A made in Moscow factory did not had any writing stamped on them,just waterslide stickers.

There has NEVER been a fuel tank with "Minsk" writing on Kovrov made 125 cc bikes (K-125, K-125M, K-55 and K-58)! They always had painted/waterslide stickers on them. Both M1A and K-125 had girder front forks. When K-125 was introduced with telescopic front fork, it was renamed K-125M.

Later (post 1952?) M1A´s made in Minsk had also telescopic front forks and on some later ones there was no battery in ignition system.
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3325
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

Tony, motorcycle shown above is for sure Minsk. This is my second 125ccm moto, I have purchased it two days ago. I 've found only few missing parts:

- The black box (M1A type, not П-35)
- tyres (size 2,5x19 is not availale in Poland)
- documents (of course :- ))
- handlebar rubers are in bad condition

All other parts are in excellent condition. So I have problem now: which one should I restore first? :D

Tony, is possible to find the Blackbox (M1A) in Estonia? Do you have any literature about M1A? (I have russian 1950 manual only). Spare parts catalogue would be very helpful.
Minsk shown above does not have acumulator and black box. Is it original?
 
 
Tony


Motocykl: Iż-350
Posty: 44
Skąd: Estonia Tallinn
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

Ups! my mistake! :wstyd:
I did not watch the pictures so close and tought that this is your K-125M :mrgreen:

Your motorcycles model is still M1A. I think you can call it "M1A Minsk". It´s a M1A version made in Minsk.

- Telescopic front work came somewhere around 1952/3. Last version of M1A did not have battery and electric box (model PP30?), they had alternating generator. I have to check it from books at home, when the system changed. I´m guessing somewhere year 1954.
-I only have also that 1950 M1A manual and there is no spare part catalogue in our library either. :(

- There´s no Russian made 2,5x19 tyres here in sale either.But most M1A/K-125 owners here use 2,5x19 Mitas H-02- http://www.mitas.cz/index...ranka=4&scid=51

- Original documents are hard to find here too. But here in Estonia you can make documents from zero if you restore your old bike correctly (it will be inspected by specialists)and get that nice small black oldtimer motorcycle numberplate like the IZ-350 in this picture- http://www.tsiklitall.org...p?album=4&pos=1

- Those handlebar rubbers are hard to find here too and nobody does not make replicas for russian bikes yet :( .

By the way, that separate engine on the picture is not for M1A. It´s for model M1M (from 1956) or even newer.
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3325
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

Tony napisał:
Last version of M1A did not have battery and electric box (model PP30?), they had alternating generator. I have to check it from books at home, when the system changed. I´m guessing somewhere year 1954.
My M1A was built in 1956, According to your information it should have installation without battery and black box. Also my front lamp is a bit different than older M1A - it has only one small control light below the key.
This is generator that was mounted in my M1A. It is ordinary G35, used in old type installation with battery. I am a bit confused.
VI-57 - is this production date? If yes , that means that this generator is a year younger than my motorcycle.. Among other parts, i have found somethig like that:
It looks like a battery base. Humm..... What is not original? Seems that I need black box to my current G35 generator, or new alternator instead the curent one. What type alternator was used ? G-38 shown on K55-scheme in previous post? Will it fit to my engine? This one shown on the K55 engine is too big...
 
 
Tony


Motocykl: Iż-350
Posty: 44
Skąd: Estonia Tallinn
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

I checked the date for igniton without battery for the M1A.It says that from October 1954 all Minsk made bikes were equiped with alternate current generators G-37 and new front lamp FG-17. Generator G-37 was mounted to engine of M1A thru special flange.So changing it back to G-35 was no problem,just take off the G-37 and flange.I´m sure that your bike had originaly G-37 alternator and no battery.One of the owners had just changed it to G-35 and added battery holder.

The generator on the picture of engine is newer, model G-401.

And that front lamp that you have is bit modified.There was no indicator light on FG-17 and ignition lock was different.
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3325
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Pią 25 Sty, 2008   

Thanks for quick answer. What is that book ? Could you scan/photograph all pages and put them somewhere in the net or send to me? Or al least pages about M1A?

Do you have electrical scheme for M1A with G-37?
 
 
Tony


Motocykl: Iż-350
Posty: 44
Skąd: Estonia Tallinn
Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

mcfrag napisał:
What is that book ? Could you scan/photograph all pages and put them somewhere in the net or send to me? Or al least pages about M1A? Do you have electrical scheme for M1A with G-37?
The books name is "Справочная книга по мотоциклам,мотороллерам и мопедам" and it´s from year 1965.But it covers older soviet motorcycles too.Has 450 pages,but i can photograph(i dont have scanner) the part about 125 bikes. Edit: Well,seems that I was talking again lots of bulls...t to you again
! It shows again,that I dont know much about 125cc motorcycles. I searched for G-37 scheme and found one.And it became clear,that electric system with G-37 alternator had battery too!
It has no "black box" just selenium rectifier in lamps shell. So the battery holder is right one(no black box holder in it) to your M1A and and maybe the front light too(but I still have doubts about that indicator position). I could not find picture about G-37 alternator,just this drawing with flange-
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3325
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

Tony, Thanks for your help. I just wrote to Jaan S. - maybe he will have more detailed informations.

Do forumowców - szukam wszelkich informacji o elektryce w motocyklu M1A z końcowych lat produckcji - tych z alternatorem G-37. Schemat instalacji, zdjęcia, rysunki itp. A także same częsci - chętnie kupię taki alternatorek. Oczywiście działający.
 
 
Rapture_Rider
[Usunięty]

Posty: 0
Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

Siemka . Mam na warsztacie silnik od minska 125 M1M. W pradnicy w wirniku jest sam magnes , nie ma szczotek . Jak ktos ma wiecej informacji czy schemat albo sam potrzebuje pomocy to słuze doświadczeniem . :)
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3325
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

Poproszę o zdjęcia, schemat i wszystko, co wiesz. Jaki jest symbol elektrowni w tym motocyklu?
 
 
Rapture_Rider
[Usunięty]

Posty: 0
Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

Tylko ta moja prądnica wygląda troche inaczej niz ta ze zdjęcia. jak juz wspominałem nie ma szczotek. Sam magnes na wirniku . Jak chcesz to ci fotki podeśle :D
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3325
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

Podsyłaj. A przy okazji odczytaj jej symbol. Jest na obudowie.
 
 
Rapture_Rider
[Usunięty]

Posty: 0
Wysłany: Sob 26 Sty, 2008   

Oki podesle fotki . Tylko że w następnym tygodniu oki . Bo tak to nie pamietam jaki był nr.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów K-55, K-30, Mińsk 125
potrzebna pomoc
mcfrag Pozostałe 12 Sro 28 Maj, 2008
mcfrag
Brak nowych postów Mińsk M1A
borzobohaty Pozostałe 12 Sob 15 Lis, 2014
borzobohaty
Brak nowych postów Mińsk M1M
Kermit - wladimir
wladimir Pozostałe 70 Pon 09 Lip, 2018
wladimir
Brak nowych postów Mińsk M1A
Jonek_M Pozostałe 38 Wto 13 Sie, 2024
mcfrag
Brak nowych postów Mińsk M1M
Mały Rusek
WADER Pozostałe 8 Pią 28 Sty, 2011
WADER
Brak nowych postów M1A Mińsk
prośba o sprawdzenie kompletności modelu
Adam Pozostałe 3 Czw 10 Mar, 2016
WADER


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna