Cześć. Jestem zupełnie zielony w temacie, więc chcę zasięgnąć trochę wiedzy na temat tego modelu Widzę, że nie jest on tak popularny, jak model 49 i inne starsze rocznikowo, ale takiego sobie upodobałem, i chcę zakupić - czyli dwucylindrowego jupitera 4 z lat 1980-1985:
Moglibyście mnie uczulić, na co zwracać uwagę przy zakupie tego modelu, i ewentualnie gdzie takiego szukać najlepiej? Zacząłem jak zawsze (często kupuję elektronikę ZSRR na Ukrainie) - od olx.ua, tam poprzeglądałem oferty, i ceny jupiterów-4 są naprawdę rewelacyjne za ładne motory. U nas jest już gorzej - ceny w ogłoszeniach trzeba mnożyć minimum przez 3,4 za gorszy stan niż w ichnich ogłoszeniach. Z tym, że widzę już dłuższy czas wiszące w ogłoszeniach motory, to nie jest u nas na szczęście model popularny.
W tym momencie widzę, że ten użytkownik sprowadza trochę tego typu sprzętu, z rozmowy telefonicznej z nim dowiedziałem się niestety, że prawo "pierwokupu" mają u niego handlarze, a gorsze egzemplarze lądują na sprzedaż: https://sprzedajemy.pl/oferty-uzytkownika-9193877
Mam zamiar się tam wybrać z miernikiem kompresji i znajomym, który będzie się zajmował przeglądem motoru i przygotowaniem na sezon. Ja jestem obeznany w WSK, o iżach nie wiem zbyt wiele, on wie trochę więcej, choć siedzi bardziej w jawach/simsonach i zajmuje się ich renowacją. Co do rejestracji dowiedziałem się, że tłumaczę dowód rejestracyjny i idę z tym do WK bez problemu rejestrując motor sprowadzony przez niego.
I tu mam pytanie, na co szczególnie zwracać uwagę, jeśli zdecyduję się we wrześniu wybrać do Ostrołęki i przejrzeć motory? Wiem, że najlepiej szukać modelu po 1983, bo mają lepszy wał korbowy. Co jeszcze warto szczególnie przejrzeć w takim sprzęcie?
Być może wezmę model z wózkiem - ja nie potrzebuję, ale kolega jest na niego chętny, więc będę zwracał uwagę głównie na stan i kompletność.
No i jeszcze miałbym pytania o dostępność części - jak to u nas wygląda? Zauważyłem, że są sklepy, które ściągają części do sowieckich moto, np. w Krakowie. Jak wygląda ich jakość - jest tak samo jak z WSK? Czyli: współczesne części nadają się na przycisk do papieru z wyjątkiem np. lepszych niż fabryczne tłoków. Jak będzie wyglądać sprawa, kiedy np. okaże się, że mam zniszczony wał, lub cylinder wymaga szlifu, lub automat biegów wymaga wymiany? Które części są najtrudniej dostępne do tego modelu?
Swoją WSK 125 lubiłem bardzo usprawniać - miała założone CDI, papierowy filtr, gaźnik dellorto, instalację 12V/H4 itd itp, splanowaną milimetr głowicę, i jeździłem nią po Polsce, nabijając w tym i poprzednim sezonie ponad 4000km. Pewnie z IŻem będzie podobnie (liczę na choć trochę lepszą jakość części i komfort niż w wieśce trójce) Chciałbym go nieco usprawnić, więc np. wleci zamiast seryjnego zapłonu "sovek" z 3 charakterystykami kąta wyprzedzenia zapłonu. Będę też wdzięczny w przyszłości za rady odnośnie usprawniania tych motorów pod kątem niezawodności/spalania/mocy.
Iż jupiter jest na pewno najciekawszym iżem i myśle, że liczba ich mniej lub bardziej ukrywających sie użytkowników osiąga około 10. Czy ktoś tym jeździ nie wiem, bo to u nas duża egzotyka i w związku z tym nikt nie umie sobie z tym poradzić. Ja jako jedyny tutaj przerabiałem kompletny remont tego modelu i moge sie co nieco wypowiedzieć. Ogólnie całe podwozie to to samo co planeta, ale planeta czwórka to u nas też duuża egzotyka. Tak więc ten motocykl to wyzwanie dla kogoś kto lubi wyzwania. Ja osobiście kupowałem części u użytkownika "cerberon" ("edi").
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Wysłany: Wto 31 Sie, 2021 Re: Jupiter 4, czyli przygotowania do zakupu
Dan22 napisał/a:
Mam zamiar się tam wybrać z miernikiem kompresji i znajomym
Znajomy się przyda - zawsze to chłodna głowa obok tej bardziej napalonej. Ale miernik kompresji to moim zdaniem mało przydatny bo jak sam piszesz poniżej właściwy priorytet jest inny:
Dan22 napisał/a:
[będę zwracał uwagę głównie na stan i kompletność.
I to jest właściwe podejście. Trzeba z góry założyć, że będzie konieczny kompleksowy remont silnika. Koszt dla dwusuwa nie jest tak znaczący jak koszt ogarnięcia ewentualnych braków, zużycia czy uszkodzeń reszty motocykla. No oczywiście dla jupitera jest troszkę trudniej i kosztowniej z silnikiem niż dla jednocylindrowej planety, ale dramatu nie ma.
Dzięki Eksploatacja wueski parę lat trochę dała mi w kość, brak dobrych części i szaleństwo cenowe też, myślę, że z iżem powinno być lepiej. No i zdecydowanie łatwiej będzie pojechać w trasę w 2 osoby, przy wysokich górach wiesia już nie dawała rady
Z częściami silnikowymi do tego modelu nie ma problemów? To pytanie do Jacka, skoro przerabiał temat, interesuje mnie, jak to wygląda
Co jest najtrudniejsze do zdobycia? Zauważyłem, że wiele egzemplarzy nie ma blaszanej osłony za cylindrami.
Ja widziałem do kupienia na chyba ukraińskiej stronie "kotk1" (czy jakoś tak) nowe cylindry i wały więc części można dostać jak sie poszuka. Oprócz tego alegro i klasykmoto. Co do osłony na gaźnik to prawie każdy iż jej nie ma bom ruskim tylko przeszkadza. Poza tym problemem jest dostanie w miare nie zniszczonego siedzenia gdyż również każdy ma je w opłakanym stanie.
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Widziałem właśnie, że siedzeń brak - jedynie pokrowce są dostępne. Niestety nowej gąbki siedzenia nie znalazłem, trzeba się będzie pewnie udać do tapicera.
Wszystkie Iże co przyjeżdżają ze wschodu to ulepy w większym lub mniejszym stopniu, technicznie zarżnięte lub bliskie agonii.
Życzę powodzenia i wytrwałości w poszukiwaniu dobrego egzemplarza .
Mam Jupitera 3 ,walczę z nim już drugi rok i końca nie widać.....
😁
Panowie jeszcze pytanie. Motor będę miał sprowadzony z Białorusi. Przy kupnie dostaję dowód rejestracyjny w ich języku, umowę K-S, dokumenty celne. Dowód rejestracyjny słyszałem, że muszę przetłumaczyć (czy nie trzeba?) Jeśli tak, możecie polecić jakiegoś tłumacza?
Film z pierwszej jazdy. Wszystko chodzi jak rozpieprzone (zawieszenie szczególne), ale tak polubiłem ten motor, że wiem już, że zostaje u mnie na zawsze. WSK się nie umywa do wrażeń na tym sprzęcie.
Ostatnie kilka dni chodziłem spać o 5 rano Wyleciały platyny, zamontowałem zapłon Sovek i zaczął chodzić na dwa gary. Naprawiłem instalację elektryczną po druciarzach (cewki z wołgi + snopowiązałka zamiast taśmy izolacyjnej - mają pomysły.
Ostatnio zmieniony przez Dan22 Nie 26 Wrz, 2021, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach