Z jakiegoś rosyjskiego internetowego artykułu. Rosjanie mają rozpracowany silnik Iża do ostatniej śrubki.
Instrukcja tuningu Iża według Sałka to nic innego jak przesuwanie na wyższe obroty maksymalnego momentu, a o to raczej nam nie chodzi. Każdy chciałby żeby pomimo jazdy z pasażerem, pod górę i pod wiatr jego Iż nadal jechał te 60 km/h bez redukcji do 3 biegu. "Rozciągnąć" moment obrotowy, aby był wysoki zarówno przy niskich jak i wysokich obrotach w tego typu silniku się nie da.
Jak zwiększyć wartość momentu obrotowego nie przesuwając go?
- zwiększyć stopień sprężania
- poprawić spalanie mieszanki - zwiększyć wyładowanie na świecy - zapłon elektroniczny
- zastosować regulator wyprzedzenia zapłonu
- zmniejszyć ilość spalin w sprężanej mieszance - zadbać o idealną symetryczność okien cylindra.
Pozdrowienia dla "nickeledon". Jesteś ze Słupska. Spędziłem tam ładnych parę lat w 28PLM, w Redzikowie.
Ozzy, ciekawy artykuł. Tylko, ze jak na razie nie mam na czym tego sprawdzić.
Zdjęcia tych karterow, podkowy to twoje?
Chciałbym zwrócić uwagę na jeden fakt. Krzywa momentu obrotowego w silniku 2 suwowym jest b. krótka, (widać to fajnie na tych ruskich wykresach, porównujących oba silniki).Dlatego należy krążyć w jej pobliży, aby zachować odpowiednią dynamikę. To nie dizel. Tam w artykule są podane parametry tłumika i jego zestrojenie z silnikiem. Wiąże się to z przebiegiem pulsacyjnym spalin, tj ich cofaniem do silnika. Nie ma przecież zaworów. Zestrojony tłumik na zasadzie rezonansu, wysysa dodatkowo spaliny a. dzieje się to w niewielkim zakresie prędkości obrotowej. Wacha w górę, wajcha w dół. No i trzeba mieć obrotomierz.
Spędziłem tam ładnych parę lat w 28PLM, w Redzikowie
To już zaorane, tera baza rakietowa amerykańców będzie.
Co do modyfikacji silnika, to bym się w to nie pchał. Nie ma materiału na którym można to bezpiecznie zrobić (porządnych tłoków). Dla dobrego samopoczucia można sobie skorygować kanały na łączeniach w bloku silnika i na wszelkich przejściach gaźnik/króciec itp. Jest tam co robić.
Dla wymagających i nieortodoksyjnych użytkowników można polecić gaźnik od Jawy 350 TS, on naprawdę sporo zmienia. Porządny remont na dobrych częściach, dokładna regulacja i znam 49 co gania prawie 120.
To aż taka ciężka sprawa z tymi tłokami? Czytałem tu na forum, takie tam różne posty i prawdę mówiąc nie ma konkretnej odpowiedzi. Nasuwa mi sie taka dygresja kilka lat temu robiłem shl-kę, którą miałem ho, ho.. Silnik łapał, i się zacierał. W trasie zdarzało się to kilkakrotnie.
Więc. Nowy tłok na stary cylinder z małym przebiegiem, który sam zanosiłem do warsztatu w latach komuny. Zatarł się jak poprzednie po krótkiej pracy! Wina tłoka, nie cylinder był skopany. Po ponownym przetoczeniu wszystko chodziło jak w zegarku. Tylko szkoda tych starych oryginalnych tłoków, które już nie pasowały.
Wczoraj miałem okazję pojeździć z kamerką (niestety kiepskiej jakości) no i nagrałem od tak filmik jak lekką ręką wykręcam 110km/h W rzeczywistości jest to około 100km/h. Robiłem niedawno próby z GPSem i z dużej górki licznikowe 120 zostało zanotowane jako 107km/h. Co jest podejrzanie małą wartością, bo przeliczając obwód koła (Mitas 4.0x19) i przełożenie 19/42 to 107km/h daje tylko 4100 obr/min, mało jak na kręcenie do wyplucia tłoka przez wydech.
W silniku mam założony elektroniczny zapłon, ale nadal z przerywaczem i zwiększony stopień sprężania z 6,5 do 7,6.
Do 26 sekundy jest z górki, stąd takie przyśpieszenie
Mój Jeż powyżej 80km/h już zaczyna odlatywać, a prawdziwa prędkość jest nie do odczytania. Tydzień temu wybrałem się na wycieczkę z "Japonią" i nigdy więcej, patrzyłem na zbiornik kiedy dostanę z tłoka w zęby. Weteranem tylko z weteranami.
Bo większość ludzi oglądających filmy z Iżami jest rosyjskojęzyczna, niech zobaczą, że u nas lepiej dba się o ich motocykle
Dobrze, że mi przypomniałeś o tym filmie, źle mi się robi jak słyszę ten zgrzyt zmiany biegów (którego po zmianie tarcz sprzęgłowych już nie ma) i dźwięk dużego luzu tulejki główki korbowodu przy schodzeniu z wysokich obrotów (również wymienionej). Muszę skasować ten film, albo chociaż wyłączyć dźwięk
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach