Piotruś, przegrzebałem garaż i znalazłem alternator taki jak z rysunku Toniego. Brak w nim platynek, kondensatora i tej blaszanej wytłoczki, która go mocowała do karteru. Czy działa? Nie wiem. No i jeszcze jedna sprawa, na tym cholerstwie nie ma żadnych oznaczeń, tylko mała literka k. Może wieczorem powalczę ze zdjęciami tego ustrojstwa. A tak na marginesie, przetłumacz czasem teks dla tych mniej kumatych.
Mój motocykl to M1A Minsk z 1956 roku, a instalacja w M1A różniła sie od tych z K125 (ta była identyczna jak w Iżu 49 - prądnica G35 (35W), puszka prądów П-35, aku). W M1A prądnica była taka sama, ale puszka zawierała tylko regler. Cewka była pod bakiem, a stacyjka w lampie.
Tu przykład takiego motocykla - M1A z 1950.
A tu schemat instalacji:
Po sprawdzeniu moich częsci (motor jest w kartonach obecnie) stwierdziłem, że jest prądnica G35 (ta na fotkach - taka jak w Iżu49, tylko niższa), jest cewka pod bak, podstawa pod akumulator, ale brakuje czarnej skrzynki. Coś mi tu jednak nie pasowało. Moja lampa także różni się od tej, z piewszych M1A:
Kontrolka jest poniżej stacyjki, znikło gniazdo bezpiecznika.
Dzięki Tony'emu wiem, że w pażdzierniku 1954 nastąpila modernizacja, i zmieniono lampę (FG-17) oraz prądnicę G-35 (która była przy moim moto) zastąpiono alternatorem G-37, montowanym na specjalnej flanszy redukcyjnej.
Prawdopodobnie poprzedni własciciel z jakichś powodów wymienił ją na starszy typ elektrowni, niestety nie założył oryginalnej puchy z reglerem - w manelach znalazłem za to jakiś czechosłowacki, który w ogóle sięnie komponuje.
Mam teraz dwa wyjścia:
- albo dokompletuję starszy typ instalacji do prądnicy, którą mam - czyli szukam puchy z reglerem do M1A - raczej słabo to widzę
- albo odtworzę właściwy typ dla mojego rocznika - wtedy będę potrzebował alternatorek G-37. Tak bym w sumie wolał, zawsze to oryginał.
Znalazłem schemat do K-58:
Jak widać, śmiga to bez aku, ale alternator jest już nowszy - G38. Prawy dekiel w tym motorku jest już większy, nie ma wziernika i mam wątpliwości, czy ten alternator wlazłby do mojego silnika. Być może jest to kwestia tej flanszy, ale bez sprawdzenia nie stwierdzę. POza tym to inny typ, choć być może nie ma wielkich różnic.
Tak wygląda taki motocykl i alternator:
W poście powyżej tony znalazł coś o G37. Dziwne jest to, że potrzebny jest akumulator. Niby mam podstawę w manelach, ale schemat, który pokazał nie jest schematem elektryki motocykla. Sam nie wiem...
Podsumowując:
- przydałby się schemat instalacji z G-37
- taki alternator (G-37) przydałby się jeszcze bardziej
- zdjęcia, rysunki, schematy, instrukca, katalog części mocno poszukiwane
Właśnie dostałem na priv skan tego artykułu, jest tam więcej fotek tego Mińska. Muszę stwierdzić, że motorek jest troche skundlony, ma sporo braków, co dziwi tym bardziej że włascicielem był Leszek Liszowski, kolekeckjoner do niedawna mający w swoich zbiorach m.in. Sokoła 1000 i Sokoła 200, oba w oryginalnym przedwojennym malowaniu, czyli megararytasy. To też świadczy o tym, że odbudowany kompletny Minsk, Moskwa, czy K125 to coraz większy rzadziak w Polsce...
Po pewnym czasie wnikania w kwestię małych Rusków już wiem, że te motorki są warte zabawy - jest ich bardzo mało, u nas dużo mniej niż np. M04, a ceny póki co pozwalają na w miarę niedrogą odbudowę. Ja w każdym razie zakochałem się w pojemności 125ccm
Tony, please re-photo these pages (at max size and quality, one page per one photo would be great):
thanks.
PS. I know already, that my damper is missing. It looks different than this one from K125M (the knob is made of metal (alu?) and is round (iz49-like). Tony, maybe you have a good photo of this detail?
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie... Szukam takiego oto amora ciernego. Jest okrągły, metalowy i występował chyba tylko w tym modelu. K125 ma motyla jak w emce, a w M1A z trapezem w ogóle nie było tego elementu. Szukam wszystkiego - całego amora, lącznie z dolną częścią, ale róznież rysunków, wymiarów i fotek, które pomogą mi lepiej obejrzeć ten klamot.
Tony, thanks for better pics. Thanks to your photos I know a bit more about M1A
Today I have found a lot of good things: downloaded complete book about K125/175 motorcycles, and Jaan S. have send to me M1A spare parts catalogue.
I also bought the K125M silencer (my current one is not complete),
and some missing M1A parts:
- the front lamp with complete electrical stuff inside
- the M1A damper
To be fully happy I need to find only the G37 generator (in good condition).
Sławek, czy Twój alternatorek wygląda tak jak ten z fotki? jeżeli tak, czy mógłbyśmi go pomierzyć? Średnica, wysokość korpusu, wysokośc całego z manelami? I czy on mógłby zmienić własciciela, w przypadku, gdyby mi podpasował?
Yes, this is the same catalogue, but some pages are missing, scan quality is worse, and pictures are much smaller than yours. Can you send me your catalogue?
Cytat:
Nice that you can find original parts.I doubt that I can help you with G-37,because I think I never seen one on sale .But you never know .
Is it G-37 on your picture?I thought it´s a G-38!
Yes, this is the G-38. I also have the G-37 pictures, will show it later.
EDIT: Here is the G-37:
above: G-37 with removed flange, and G-38.
These generators are electrically identical, the only difference is the mounting system. I think that it 's easy to adapt the G-38 to my engine.
Cytat:
PS.I think you most likely know it,but that switch on the bottom of front lamp is somebodys selfmade secret lock,not factory stuff.
No, this is original switch. I have two lamps with identical switches. These switches are shown on your both electrical schemes.
Rapture_Rider [Usunięty]
Posty: 0
Wysłany: Pon 04 Lut, 2008
Siemka mam te fotki . Jest to prądnica G 37.
A schemat do tej instalacji jest taki sam jak do M1A.
Jeśli masz jakieś wątpliwosci moge ci przetłumaczyc z ruskiego. Ogólnie schemat jest troche pomotany. Szczególnie w zapłonie. Sam mam całą instalacje rozbebeszoną.
Ja nie mam wątpliwości, mam tylko brak prądnicy. A schemat nie jest taki sam jak w M1A, tylko to jest schemat M1A. Właśnie taki motorek mam. Ten sam schemat jest wklejony kilka wiadomości wyżej. Czemu pokazujesz go ponownie?
A Ty co budujesz? Prądnica G-37 jeżdziła tylko w późnych M1A z tego co wiem. Gdybyś chciał się jej pozbyć, chętnie ponegocjuję
Rapture_Rider [Usunięty]
Posty: 0
Wysłany: Pon 04 Lut, 2008
Hym. Troche niezrozumiale napisałem. Chodziło mi że ta prądnica która jest na moim zdjęciu jest zinstalacji M1A , takiej jak na schemacie który ja umiesciłem i był umieszczony wyżej. Moja pochodzi z Minska M1M . Ma krótkie pchane wahacze z przodu i amorki z tyłu. No. Jak pewnie zauważyłes ma ciekawy układ zapłonowy. Pozdro
Moim zdaniem ma fajną instalację, nie ma srania się z akumulatorem, mechanicznym reglerem itp. Zero problemów ekspolatacyjnych. Zastanawiam się tylko, jak działa klakson zasilany prądem zmiennym. W sumie chyba dlatego wsadzili w lampę prostownik selenowy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach