IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Ogólne - [Iż] Zamieność części miedzy modelami

krzysztof772 - Wto 22 Sie, 2006
Temat postu: [Iż] Zamieność części miedzy modelami
To forum jest o tematyce dotyczącym iży, i tak sobie pomyslalem ze dobrze by było zapoznac sie jakby z czesciami ktore pasują np, od 49 do 56,Planety, Jupiter i odwrotnie, ja mam Iża 56 ale jest zainteresowany o tyle 49 bo przeciez nie zawsze moge dostac cos od 56 np silnikowe i chcialby kupic od 49 czy od Planety a nie wiem czy pasują. Bo np cylinder jak juz sie dowiedziałem z Forum w 56 jest wykonany z aluminium, w 49 z żeliwa montowany na 4 sruby a w 56 na 6 srub ale wiem ze spokojnie jak cos mozna przełozyć z 49 do 56 i bedzie pasował.

Mam pytanie do ludzi ktorzy cos juz przekładali z jakiegos innego modelu do swojego i pasuje, uwazam ze jest to przydatne (dla mnie na pewno) a po za tym poznam roznice miedzy modelami. Miałem nie raz juz taka sytuacje ze poszukiwałem czegos ale było np od 49 i nie wiedziałem czy bedzie pasować do 56 a drugiego iża nie kupie aby poznac jakie są róznice.

Jeśli ta tematyka juz sie pojawiła i był ten temat doglebnie zbadany to administartor niech usunie ten post bo po co dublować.

Błażej - Wto 22 Sie, 2006

Cylindry w 49 i 56 przykręca się do karterów na 4 śruby. Inna jest ilość śrub w głowicach. A między modelami 49 i 56 pasuje wiele elementów: skrzynia biegów, wał. Inne jest przełozenie wstępne i sprzęgło, w tym sensie, że w 56 jest łańcuch dwurzędowy, a w 49 jedno. Ale od biedy można to zamienić. To samo z prądnicami. Czop wału ten sam. Ulegnie jedynie zmianie biegunowość motocykla( w 49 na masie był plus, w 56 jest minus).
Gaca - Wto 22 Sie, 2006

Ogólnie mój silnik od Iża 49 ma w sobie całe bebechy od 56, dzis musialem przełożyć cale sprzegło, a co za tym idzie i łańcuch i zębatkę od wału. Skrzynia pozostała oryginalna.

Ciekawą rzecz mi tu Błażeju opowiedzileś. Mianowicie w Iżu mam prądnice od 56 i mam od poczatku (dwa lata) plus na masie, co może się stać Ty mój elektryku? Ogólnie ładowanie jest, wszystko hula, ale czasem potrafi się wyładować akumulator poniżej 6V.

Błażej - Wto 22 Sie, 2006

Kurdę. No tu się mogłem teraz pomylić. Jutro sprawdzę. Ale wiem, ze w 49 na 1594 % (a czemu nie?) jest plus na masie. Dziś pora późna, piwo, leń się włączył... Jutro poszperam i sprwdzę jak to w tej 56 jest. Ale tam chyba (no teraz to mi gwoździa zabiłeś) była zmiana biegunów.

A jeśli masz plus na masie i aku dobrze podłączone, i wszystko działa poprawnie, to może czym się martwić? Ewentualny problem mógłby wystąpić z regulatorem napięcia. A skoro on sobie radzi...

Gaca - Wto 22 Sie, 2006

Wiesz ja tak do końca nie ufam temu mojemu regulatorowi, ale to ze sie aku rozładowuje, ale to bardzo powoli, tak na 1000 km, ale da sie jeszcze jezdzic nawet i kolejne 1000, to moze byc ze mam 14Ah aku, z postów wiem ze to jednak zle, ale nie było innych które by mi weszły za filtr (ten wchodzi na styk)
Błażej - Sro 23 Sie, 2006

Cholera. Się okazało, że mi gdzieś wcięło dokumentację do 56 i nie mam schematu (pewnie było to na starym dysku). Jak ktoś ma to niech wrzuci. A ja na 99% jestem pewnien, że była zmiana biegunowości instalacji między modelami 49 i 56. Gdzieś miałem o tym artykuł. Prądnica o dziwo pozostała ta sama (z tego co pamiętam).

U ciebie Gaca, to niczym nie grozi. Prądnica już dawno uległa przemagnesowaniu i pracuje z zadaną biegunowością. A wyładowywanie akumulatora może mieć wiele przyczyn. Policz, jaki masz pobór prądu w instalacji. Jeśli przekracza 45 wat, to więcej niż prądnica daje (tak w ogóle, to już więcej niż 30 - 35 wat jest za dużo, bo to 45 w to maksimum jakie może oddać prądnica). Może aku już też ma upływność (każde ma ale z wiekiem się zwiększa). Może aku się też po prostu starzeje: zasiarczenie, starzenie płyt... No to aku wydaje się trochę za duże do tej prądnicy i jest niedoładowane. A tego akumulatory nie lubią - skraca to ich żywotność (w sumie wszystko skraca ich żywotność takie to wredne jest). Jeśli czujesz, że aku słabnie, to spróbuj pojeździć trochę bez świateł i zobacz, czy to pomoże. Jak tak, to masz za mało prądu z prądnicy przy normalnej eksploatacji.

Michał - Sro 23 Sie, 2006

wg schematu w tej mojej książeczce w 56 był minus na masie, ale faktycznie ja miałem plus na oryginalnej prądnicy
Gaca - Sro 23 Sie, 2006

Słuchaj błażej napisaes ze była zmiana biegunowości, ale pradnica została ta sama... nasuwa mi sie jedno (bo prądnice jednak się różnią) i wiem ze tak jest na 100% Iż 350 miał minus na masie, a Iż 49 juz plus na masie, a prądnice zostały takie same.



Co do mojego Aku to mam nowy, i ogólnie to znim teraz jest tak ze ma poniżej 6V i jak stoje na postojówkach to nagle zapala sie kontrolka ladowania,(normalna rzecz, zbyt wolne obroty) i odcina zapłon, ale dodajesz gazu i da sie tego uniknąc... Daj swoją diagnoze Maister :wink:

Błażej - Sro 23 Sie, 2006

Prądnica była tego samego typu. Trzeba odczytać oznaczenia. Prądnice w 49 i 56 różnią się chyba tylko nadbudową na przerywacz. Tu się przyda Michał ze swoją książeczką. Podaj typ prądnicy w 56!

Gaca: Na wolnych obrotach, szczególnie ja masz je nisko ustawione (iż 49 mojego kolegi po rozgrzaniu schodził tak nisko, że można było liczyć ile razy zapali na minutę - chodził jak Ursus 330 na wolnych obrotach - cudo), to zanik ładowania prądnicy jest normalny. I jeśli zaczyna ładować na wyższych obrotach, to wszystko jest jak najbardziej w porządku. Trzeba by tylko sprawdzić, do jakiego poziomu wzrasta napięcie na wyższych obrotach (czy regulator nie reguluje trochę za nisko). Wepnij sobie w instalację (na klemach akumulatora) miernik i z nim pojeździj. Najtańsze elektroniczne kupisz już za kilkanaście złotych na Allegro lub giełdzie. I przynajmniej nie ma płaczu jak się go rozwali (ja kiedyś usmażyłem sobie miernik za 350 zyli - ale byłem zły!). Będziesz wiedział, kiedy i jakiej wielkości masz napięcie. Można by jeszcze na trochę wpiąć amperomierz (ale nie elektroniczny!) w obwód prądnicy i sprawdzić, jakie tam prądy płyną. Aku powinno mieć trochę ponad 6 V naładowane, a w czasie pracy ponad 7 V. Poniżej 6 już jest trochę niezdrowe dla niego. No, ale ty masz 14 Ah i tu może leżeć problem, że aku jest trochę za duże. Ja proponuję zrobić coś takiego. Zamontuj sobie gniazdo dodatkowe takie jak w junakach, czy rosjach i dorób sobie na wtyczce do kompletu prostownik. I jak będziesz zostawiał moto na dłużej, to będziesz sobie podłączał. Rozejrzyj się za prostownikiem "inteligentnym", który będzie ci podładowywał aku w miarę jego potrzeb.

Michał - Sro 23 Sie, 2006

z mojej książeczki wynika, że w 49, 56 i Planecie 1 była prądnica G-36 M1, dopiero w Planecie 2 była G-36 M2, a od Planety 3 jest montowana G-36 M7 (produkowana i montowana do dzisiaj w niektórych wersjach Planety 5). Ja właśnie mam tę wersję M7.

A książeczkę sukcesywnie skanuję i niedługo skończę to ją gdzieś wrzucę (189 stron więc troche czasu zajmuje)

krzysztof772 - Sro 23 Sie, 2006

Ciekawe z ta instalacją u mnie przed remontem jak podłączałem to tez tak mi sie wydaje był plus na masie ale wiem ze raz sie pomylisłem dalem odwrotnie tez działał (moze przez to cos spieprzyłem) zobacze jak złoże ze cos nie dział wtedy bede myslał. Miałem Aku 15 Ah i był zdecydowanie za duzy teraz kupiłem 12 Ah i zobaczym jak to bedzie.

Jak kupowałem iża dostalem silnik ale nie wiedzilaem czy to od 56 teraz juz wiem ze nie, ze to chyba od 49. Sciagnełem pokrywy i ta jedna byla troszke uszkodzona i mowie zamienie z tamtego a tu zonk, w tamtym silniku inaczej jest olej lany i tam jest miarka do oleju, a w mojej pokrywie olej byl wlewany na srube w pokrywie a nie tak jak tam w karterze otwor. Dobrze ze sie skapnełem :) bo bym wział do czyszczenia pokrywe od 49 a poxniej nie mial bym jak wlac oleju :) .

Dobrze ze wiem ze jak mi sie spiprzy pradnica to bede mogł przekładać jak cos z 49 do mojej 56 to raz, a dwa to ciekawe czy nic nie popieprzylem podłaczajac aku raz tak raz tak?

Gaca - Sro 23 Sie, 2006

OKEY OKEY :D Błażeju, troche jaśniej, nie jestem tak biegły w tych sprawach jak ty Mistrzu... jaka wtyczka, jaki prostownik i po co? Wszystko jasno konkretnie na temat :wink:



Ogólnie jezdzilem przez jakis czas z miernikiem, mialem go podpietego na stale i zamocowanego na klapce zbiornika, no i pokazywał fajne napiecie, takie w normie.

Wojtek - Sro 23 Sie, 2006

Pierwotnie 56 miały + na masie i prądnice taką jak w 49 a poźniej były juz te nowsze stojany z innym przerywaczem i był - na mase. Oznaczenia prądnic niby takie same ale sie różniły
Błażej - Sro 23 Sie, 2006

Tu widać minus na masie. Tylko to nie jest schemat do 56, bo tu są dwie cewki. W opisie jest zaznaczone, że jest to też schemat do planety i jupitera. I pewnie jedyna różnica, to inna ilość cewek w.n.

Gaca: w rosjach, junakach i starych ciężarówkach było gniazdo oświetlenia dodatkowego lub wózka bocznego. Wyglądało to jak takie mniejsze gniazdko i wtyczka do tego. Możesz też zastosować jakiekolwiek inne gniazdo (były takie socjalistyczne zestawy gniazdo do oświetlenia dodatkowego i innego sprzętu. Możesz też użyć gniazda zapalniczki. Podłączasz to do aku masz możliwość podładowywania aku bez wyciągania z moto lub awaryjnego zasilania motocykla jeśli aku padnie lub w trakcie serwisowania.

Gaca - Sro 23 Sie, 2006

To znaczy ze chodziło Ci o zainstalowanie czegoc co mi ułatwi podłaczenie prostownika? Bo ja myslałem ze to cos skomplikowanego.
Michał - Czw 24 Sie, 2006

mój ojciec ma w wuesce gniazdo wtykowe na dużego dżeka od gitary elektrycznej :D
Błażej - Czw 24 Sie, 2006

Można założyć cokolwiek, byle się sprawowało. Jack to dość delikatne złącze i nie puszczał bym prze nie prądów rzędu kilku A. Złącz jest cały sklep. Wystarczy odwiedzić np. TME.

Dobra panowie. Ale zrobił się temat o prądach, a miał być o podobieństwach i różnicach między modelami.

Więc ustalmy:

- pasują bebechy silnika mimo pewnych różnic (ilość rzędów łańcucha sprzęgłowego)

- pasują, choć są inne cylindry, ale mogą wynikać różnice w pracy motocykla ze

względu na inną długość kanału dolotowego

- w modelach 56 i wyżej te same są koła (niech mnie ktoś poprawi jeśli nie)

krzysztof772 - Czw 24 Sie, 2006

Elektryka to juz wiem ze jest inna w 49 i 56 wiec nie ma co kupowac instalacji od ludzi ktorzy sprzedaja je na Allegro.

-tak jak mowielem pokrywa silnika jest inna, moze to malo istotne ale zawsze sie przyda.

-skrzynia taka sama

Może znajdziemy jeszcze cos co pasuje.

A panowie od Planety chyba nie sledza tematu albo tam wszystko takie same jak w naszych modelach :) (żart)

Wojtek - Pią 25 Sie, 2006

Panowie od planety nie wdają sie w tą dyskusje bo wystarczy popatrzeć i wiadomo. Poza tym w poźnych modelach 56 montowane już częsci, które w planecie były stosowane. Co do samej planety to jest pewna nieścisłość, ponieważ planety miały tez montowane silniku dwucylindrowe ale to całkiem inna bajka. Jeśli chodzi o tą normalną (w moim rozumieniu sprawy) to silnik to jest taki sam jak w 56, inne są tylko odlewy karterów i dekla od prądnicy. Pojawią się głosy pewnie, że ręczna dźwignia zmiany biegów jest inna ale na prawde uwierzcie mi u ruskich to taki bałagan był, że nie da sie powiedzieć do dany egzemplarz (nawet znając jego dokładniejszą datę produkji)tak na prawde posiadał.
Michał - Pią 25 Sie, 2006

nie no - te z silnikiem dwucylindrowym to Jupitery a nie Planety
Michał - Pią 25 Sie, 2006

a z tymi kołami to też trochę inaczej bo od Planety 2 i Jupitera 2 były zamiennie 19 i 18 calowe, a od Planety 3 (i Jupitera 3 ) tylko 18. Od planety 4 były i są aluminiowe Piasty. Są też w ogóle całe kola aluminowe.



http://imageshack.us[/i]

krzysztof772 - Pią 25 Sie, 2006

Wydaje mi sie ze filtry powietrza są inne w 49 a 56 :)
Gaca - Pią 25 Sie, 2006

Filtry powietrza są inne, ale pasują na wzajem ze sobą jezeli iż 56 nie ma osłon bocznych to filtr od "49" wejdzie, jezeli w izu 49 zrezygnujemy z akumulatora za filtrem to filtr od "56" bedzie sie nadawał
krzysztof772 - Pią 25 Sie, 2006

Dowiedzialem sie do Gacy ze licznik od Planety nie pasuje do 56 bo chcialem kupić i dobrze ze nie kupiłęm. Ale mysle ze stacyjka bedzie pasowala od Planety do 56?
Michał - Pią 25 Sie, 2006

sama stacyjka pasuje ale pokrywa i osłona otworu na kluczyk jest inna. ja mam licznik nowego typu (Planeta 5) i pasuje tylko, że ma inne przełożenie i jak jadę 80 km/h to pokazuje 65
krzysztof772 - Pią 25 Sie, 2006

Wiec nie pasuje jesli osłona otworu na kluczyk jest inna. Musze odmowić bo po co mi cos co mam przerabiac zaraz albo zeby lezala. Juz kiedys sie tak z kluczykiem przejechalem, mam stacyjke niby orginalna. Jak zamowilem kluczyk tez niby orginalny, kiedy go zobaczylem (przyslal poczta) to jakby mialo być inaczej jak nie tak ze nie pasował. Wiec napisalem do typa ze sprzedal mi nie orginalny kluczyk. On mi odpisal ze mam nie orginalna stacyjke. Juz kurw... nie wiem co orginale a co nie. Jeszcze troche na forum i okaze sie ze te rzeczy w moim iżu to od komara :)
Wojtek - Pią 25 Sie, 2006

Ja mówiąc, a raczej pisząc planeta mam namyśli modele Planeta i Planeta2
Michał - Nie 27 Sie, 2006

krzysztof772 napisał:
Wiec nie pasuje jesli osłona otworu na kluczyk jest inna. :)
sama stacyjka )płytka z układem jest taka sama - po prostu pokrywka jest inna ale ma taki sam układ i rozstaw otworów na śruby Pisownię poprawiłem. Błażej
Hary - Sob 13 Sty, 2007

Panowie, pilne pytanie, czy łańcuch od 49/56 podejdzie do Jupitera 5 ??
Michał - Nie 14 Sty, 2007

Wg danych książkowych toj est to samo. Łańcuch ma wszędzie oznaczenie PR-15,875-2300-1
Hary - Nie 14 Sty, 2007

hmmm jajco, wczoraj chcialem kupić na Allegro łańcuch troche skorodowany ale koleś pisał że nie jest wynaciągany ani zastały, no ale pisze jaki model, on odpisał, że pasuje do 49/56, zrobiłem mały szkic z wymiarami i poprosiłem żeby sprawdził, oto co wyszło:









Te czerwone to wymiary mojego łańcucha, te niebieskie to te które są różne w jego łańcuchu, wygląda na to że nowy jupiter 5 ma troszke odchudzony łańcuch.



Noi co tu zrobić :cry:





troche mały mi ten obrazek wyszedł, sorki :oops:

Maniek G - Nie 14 Sty, 2007

Słabo widać coś na tym zdjęciu, za małe coś Ci wyszło. Moja rada jest taka sprawdż łańcuch zakładając na zębatkę. Nie powinien mieć "bocznych" luzów, bo może miałeś za szeroki :wink:
Gaca - Nie 14 Sty, 2007

Idz do rolniczego sklepu z zebatka i popros o łańcuch 5/8" jak bedzie pasował to znaczy ze podpasuje łancuch jak w kazdym izu. Rolniczy bedzie za szeroki, tylko tym sie rózni. Ale wtedy bedziesz wiedzial jaki kupowac.
mcfrag - Nie 14 Sty, 2007

każdy łańcuch ma dwa wymiary: podziałkę i szerokość. W 49 łańcuch ma wymiar 5/8" na 5/8". W junaku podziałka jest ta sama, ale szerokość jest chyba 3/4".
Gaca - Nie 14 Sty, 2007

Nie zgadzam sie. Iż 49 ma łańcuch 5/8 '"x1/4" i jest on węższy od Junakowego łancucha.
mcfrag - Nie 14 Sty, 2007

Racja. Pisalem z głowy, czyli z niczego :wink: Dzięki, Gaca za właczony czujnik.
Hary - Pon 15 Sty, 2007

Sorki za wcześniejsz zdjątko ale strasznie się spieszyłem, a chciałem wam jeszcze wkleić je do przedyskutowania, wklejam więc troche większe:)







przypominam czerwone to mój Jupiterski łańcuch, niebieski to te co sprzedajacy wymierzył na łańcuchu podobno 49/56.



Dla wciąż niewidzących polecam Lupę w akcesoriach :twisted:



a aukcję z łańcucem wklejam tu dla chcących popatrzeć, tylko nie mówcie administratorom :roll: szszszs



http://www.Allegro.pl/ite...zebatka_iz.html

Michał - Pon 15 Sty, 2007

A ja nadal twierdzę, że we WSZYSTKICH Iżach są takie same łańcuchy. Kiedyś, też jeździłem na tym szerszym i wcale nie było źle. Może trochę szybciej zużywały się osłony gumowe.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group